Motor en revisie

Toen in 2006 de bougies door de motorruimte vlogen en de maximumsnelheid opeens nog maar 30 km per uur was leek het ons tijd de motor te reviseren. Vanwege de kosten moesten we dit zelf doen. Dit was ook een mooie kans om meer kennis over de techni ek te krijgen. Naast de standaard revisie zijn er ook aanpassingen voor het rijden in zanderige/hetere omstandigheden gedaan.

Specificaties standaard AS motor

Door de lage compressieverhouding is de motor geschikt voor benzine met een laag octaangetal. Dit is belangrijk omdat in Afrika op sommige plaatsen benzine met een octaangetal van slechts 80 verkrijgbaar is (in NL is dit 95 of hoger).

2006

Revisie

De keuze om de revisie van de motor zelf te doen was in eerste instantie om financiele redenen. Maar ook het feit dat je zeker weet dat alles goed en grondig gedaan wordt was leidend. Tijdens de revisie was er vaak de afweging tussen 'standaard' of 'tunen'. Waarom niet een paar extra PK's pakken als je toch bezig bent. Behalve voor de koeling is er overal voor 'standaard' gekozen. Behalve dat dit het meest betrouwbare resultaat geeft is het voor de reis ook prettig om het maximale koppel op een laag toerental te behouden.

Standaard revisie:

Extra werk:

Om de zware omstandigheden aan te kunnen is er een oliekoeler met electrische fan en een oliefilter in full flow aangelegd in combinatie met een grotere olie pomp. Voor de oliekoeler zit een mechanische thermostaat die er voor zorgt dat de olie niet door de koeler stroomt wanneer deze nog koud is. Na de oliekoeler zit een electrische thermostaat die de fan inschakelt wanneer de olie te warm wordt. Deze thermostaat schakelt ook een lampje op het dashboard ter indicatie.

En verder

Meten is weten

Omdat we tijdens de reis graag willen weten wat er achter in de motorruimte gebeurt hebben we een paneeltje met metertjes geinstalleerd. Zo kunnen we de toestand van de motor in de gaten houden. In de warme temperaturen kunnen we de olietemperatuur en de cilinderkoptemperatuur van de 3e cilinder zien. Verder zit er op het paneel een oliedrukmeter, toerenteller en een spanningsmeter voor de 2 accu's.