Huis en haard

Een groot gedeelte van de voorbereidingen op onze reis heeft te maken met alles wat we hier voor een jaar moeten regelen en afsluiten. Vooral de keuze of we het huis moeten aanhouden of wegdoen kostte ons veel kopzorgen

Huis

We hebben hier in Nederland een huurhuis waar we al een aantal jaar in wonen. Toch was het te duur om het huis een jaar onbewoond aan te houden. We hebben het nog wel gehad over onderverhuur maar uiteindelijk had dit teveel praktische problemen en te weinig voordelen. We zeggen de huur van dit huis dus op en bij terugkomst gaan we eerst ergens tijdelijk wonen waarna we iets meer permanents gaan zoeken. De inboedel slaan we op bij o.a. onze ouders en in de stalling waar normaal de Bus staat. Onze planten gaan uit logeren bij eenieder die wel een jaar leaseplanten wil hebben. En de vissen zoeken nog een aquarium waar ze de rest van hun leven mogen rondzwemmen. De enige eis die ze stellen is dat de watertemp minimaal 21 graden moet zijn. Ze zijn overigens uiterst welgemanierd en beleefd. (zowel de planten als de vissen)

Zaakwaarnemer

De meeste dingen hebben we vooraf geregeld. Zoals bijvoorbeeld alle doorlopende betalingen via automatische incasso te regelen, abonnementen op te zeggen maar ook rekeningen vooruit betaald. Voor alle dingen die toch nog onverwacht anders lopen hebben we iemand gevraagd om als onze "zaakwaarnemer"op te treden. Praktisch komt dit er op neer dat degene onze administratie heeft, als postadres fungeert en ook gemachtigd is om dingen te regelen.

Doorlopende dingetjes

Omdat we gewoon van plan zijn om terug te keren (hoe vaak ons wel niet gevraagd wordt of we niet van plan zijn om definitief weg te blijven....), blijven we gewoon in NL verzekerd kwa ziektekosten en inboedel.