Expeditie preparatie

Om een 2 wiel aangedreven voertuig door mul zand en modder te loodsen moet je toch wat voorzieningen treffen. Onderstaand een korte samenvatting van de preparatie van de Bus.

Banden en onderstel

De Bus is voorzien van Maxxis MA751 all terrain banden in de maat 185/80/R14. Deze zitten gemonteerd op de standaard 14 inch 5.5J stalen busvelgen. Stalen velgen hebben het voordeel dat ze na indeuken door bijvoorbeeld een steen met een hamer weer in model gebracht kunnen worden.
Om tijdelijk meer grip te krijgen kan de bandenspanning worden verlaagd. Omdat je op die manier alleen met een lage snelheid kunt rijden is het zaak om de banden na het bereiken van begaanbare ondergrond weer op normale spanning te brengen. Hiervoor nemen we een snelle Viair compressor mee. Deze zit in de motorruimte ingebouwd zodat met een lange slang alle banden bereikt kunnen worden.
Een lek in het loopvlak van een band kunnen we zelf repareren met een tubeless reparatiekit. Maar voor het geval dat we een grotere schade rijden aan een band of aan een velg hebben we een volwaardige reserveband op een velg en een losse band mee.

In sommige landen worden de zandwegen intensief bereden door zware voertuigen waardoor de weg bol uitslijt, daardoor kan het zijn dat de bodemvrijheid te wensen overlaat. Met de oppompbare schokdempers van Monroe kan zowel voor als achter de bodemvrijheid tot ongeveer 5cm boven het standaard niveau verhoogd worden. Behalve bij bol uitgesleten wegen kan dit ook handig zijn bij het doorwaden van een rivierbedding.
Komt de onderkant toch tegen de grond dan is de motor beschermd met een originele VW carterbescherming. Deze is afkomstig van een Kubel.

 

Motorkoeling

Om ook met langzaam rijden in mul zand voldoende koeling te hebben is er een externe koeler met fan gemonteerd. Bij koude motor stroomt de olie alleen door de motor, om snel op bedrijfstemperatuur te komen. Vervolgens gaat bij 80C de externe koeler meedoen, en bij 105 graden springt de elektrische fan aan.

Recovery

Zitten we vast in het zand of in de modder, en we hebben niet de illusie dat dat niet gaat gebeuren, dan hebben we enkele hulpmiddelen om weer los te komen. Zo hebben we een opvouwbare schep en een set heavy duty aluminium rijplaten mee. Deze rijplaten zijn behalve voor stukken mul zand en modder ook geschikt om over smalle greppels heen te komen. Komen we echt vast te zitten, dan hebben we een kinetisch sleeplint waarmee een ander voertuig de Bus met een ruk kan lostrekken.

Actieradius

Omdat tankstations in Afrika soms zeer ver uit elkaar kunnen liggen moet je voldoende actieradius hebben. Met volle bepakking rijden we in Nederland op de snelweg ongeveer 1 op 9. Maar op de Afrikaanse zandwegen zou dit wel eens uit kunnen komen op 1op 6. Met de standaard 60 litertank + 40 liter aan benzine op het dak komt dit neer op een actieradius van zo'n 600km. De 3e jerrycan op het dak is gevuld met loodvrije benzine om op te koken, maar in geval van nood zou hier nog een extra 120 km op gereden kunnen worden.

Verlichting

De standaard duplo koplampen, ook wel bekend als de 'gloeiende spijkers' zijn vervangen door H4 koplampen. En verder zijn er 4 Eagle eye verstralers op de imperial gemonteerd om licht in de duisternis te scheppen. Na de eerste testen bleken ze behalve vooruit ook een gedeelte van het licht recht naar beneden te schijnen op het dashboard. Om deze ongewenste interieurverlichting te voorkomen zijn er custom made rvs ringen om de verstralers gemonteerd.
Om ook bij het achteruitrijden voldoende licht te hebben zitten er 2 werklichten op de achterste imperial. Omdat deze ook bij werkzaamheden achter de Bus van pas kunnen komen zijn ze aangesloten op de leefaccu.

Reparatie

De Bus is het oudste van het stel, maar ondanks dat we hem (onze bus is in tegenstelling tot veel andere auto's mannelijk) met respect behandelen zou er toch iets stuk kunnen gaan. Daarom hebben we een paar reservedelen en een beetje gereedschap mee: