Nieuws

Sleutelen in Benin06-09-'11

Onder de palmbomen, aan de zee, moest de hele voorvering eraf. Het landschap en de omgeving waren heel paradijselijk, helaas paste de staat van de bus wat minder in het plaatje. Lees alles in het nieuwste reisverhaal.

Voodoo in Benin19-08-'11

In Benin is Voodoo verweven in het leven van alledag. Als je hier op bezoek bent ontkom je dan ook niet aan de rituelen. Lees alles in het nieuwste reisverhaal.

Video Nigeria05-08-'11

We hebben een filmpje van Nigeria op de site gezet. Daarin zie je beelden van ons verblijf op de Drill-ranch maar ook de dansende verkeersregelaars uit Abuja. Zie het filmpje.

Wederom Nigeria02-08-'11

In Nigeria hadden we een aantal paspoortzaken te regelen. Daarom bleven we hier wat langer. We namen een kijkje achter de schermen van het Sheraton hotel in Abuja. Lees alles in Nigeria deel 2.

Artikel in de Pano01-08-'11

We staan met een leuk artikel in het clubblad van de VCT2. De VCT2 is een club voor bezitters van een Volkswagen transporter. Sterker nog, de bus staat zelfs op de cover van dit blad. Zie het stuk in het blad.

Video online29-07-'11

Het nieuwste filmpje staat op de site. Daarin hebben we beelden van Angola, de spannende rit door de beide Congo's en Gabon.

Werken in Nigeria28-07-'11

Deze keer leek het erop dat we een rol speelden in een aflevering van Daktari. Lees over onze avonturen die we met de apen beleefden!

Door de modderhel24-07-'11

Het nieuwste reisverhaal staat op de site. Lees over ons gevecht tegen de regen en modder.

Gabon online10-07-'11

Het nieuwste reisverhaal staat op de site. Gabon was zo'n land waar we vooraf geen beeld bij hadden maar wat 1 van onze leukste landen is geworden.

De tweede Congo07-07-'11

Na de problemen in de Congo Kinshasa (DRC) was de andere Congo een verademing. We hebben het verhaal van de Congo Brazzaville op de site staan. Lees hoe we een dag op moesten trekken met Mbenge. Hij reed een dag mee als verplichte passagier. Zie het reisverhaal.

Bananenrepubliek24-06-'11

Visumproblemen maakten dat we bijna onze paspoorten kwijtraakten op de grens tussen Angola en de DRC. Toen we eindelijk het land binnenmochten kwamen we erachter dat we in een echte bananenrepubliek terecht waren gekomen. Voor het eerst waren we dolblij dat we een land mochten verlaten. Zie het hele verhaal en vooral de foto's van dit intensieve stuk donker Afrika.

Angola deel 220-06-'11

Hier in West Afrika is het een stuk moeilijker om internet te vinden dan in Oost Afrika. We lopen dan ook een beetje achter met het online zetten van de verhalen. Maar nu is het ons toch gelukt om het tweede gedeelte van Angola op de site te zetten. Lees en bekijk de foto's van Luanda.

Film Zuid Afrika en Namibie27-05-'11

Ook de video van het adembenemende Namibie staat op de site. Zie het filmpje.

Reisverhaal Namibie27-05-'11

We hebben het complete verhaal van Namibie online staan. Zie het reisverhaal van Namibie.

Links toegevoegd21-05-'11

We hebben veel links van medereizigers toegevoegd in het onderdeel Links. Zo hebben we de website van John en Gonnie die ons zo gastvrij ontvingen in Kaapstad aan het lijstje gehangen. www.travelisfun.org Maar ook de site van Bruno en Adrian die op aanraden van onze de grens tussen Mozambique en Tanzania namen. Helaas voor hun hadden ze minder geluk met het regenseizoen. Op hun homepage is dan ook goed te zien hoe ze tot de assen in de modder staan. Nogmaals sorry voor ons advies... www.afrika-erfahren.ch

Weg uit Zuid Afrika17-05-'11

Het zat ons niet mee tijdens het verlaten van Kaapstad. We kregen zowel pech met de bus als met de hond. Kortom leek alsof we nooit wegkwamen uit Kaapstad. Lees alles in Zuid Afrika deel 3.

Interview05-05-'11

Robeco heeft een blad, de Safe. Voor een artikel in dit magazine hebben ze ons geinterviewd. Zie het resultaat hier!.

Meer Zuid Afrika29-04-'11

We zitten nog steeds in Zuid Afrika te wachten op het Angolese visum. Maar er is hier gelukkig genoeg te doen. Lees over het spannende Angolese visum en de rest van onze belevenissen hier..

Reisverhaal Zuid Afrika17-04-'11

We hebben de avonturen geplaatst die we samen met het bezoek uit Nederland hebben beleefd. Lees meer....

Film Zuid Afrika16-04-'11

Deze keer een keer eerder dan het reisverhaal. De film van Zuid Afrika en Swaziland. Samen met Bep en Gerard A (de ouders van Marlous) maakten we een rondje door Zuid Afrika en Swaziland.

Nieuw filmpje!05-04-'11

We hebben het filmpje van het regenseizoen in Tanzania en Mozambique online gezet. Zie het 5e korte filmpje.

Eindelijk Swaziland02-04-'11

Voor het eerst liepen we echt een beetje achter met het updaten van de site. Daarom hebben we het verhaal over ons bliksembezoek aan Swaziland er maar snel opgezet. Zie Swaziland.

Update Mozambique21-03-'11

Mozambique was een land waar we nog erg veel armoe tegen kwamen. Helaas ging dit hand in hand met het fenomeen corruptie Dit zorgde af en toe voor spannende situaties. Lees het reisverhaal van Mozambique.

Hoe komen we het land uit?05-03-'11

Het was een hele toer om Tanzania uit te komen. Het regenseizoen en een gezonken veerboot maakten het ons wel erg moeilijk. Lees meer!.

Tanzania24-02-'11

We zijn inmiddels in Tanzania. We struinden door het regenwoud en gingen hier op zoek naar de Kilimanjaro. Zie onze verhalen uit Tanzania.

Bizarre aanvulling Kenia14-02-'11

Soms gebeurt er na het plaatsen van het reisverhaal nog zo iets bijzonders op de laatste ochtend in een land wat we echt niet onverteld kunnen laten. Daarom hebben we in het laatse reisverhaal nog 1 paragraaf toegevoegd van onze bizarre ontmoeting met 2 priesters midden in een bos.

Reisverhaal Kenia deel 213-02-'11

Kenia was een land waar we wat langer bleven omdat we het er zo naar ons zin hadden. Zie de laatste avonturen en foto's in het verhaal van onze belevenissen in Kenia deel 2.

Film met leeuwen11-02-'11

We hebben wederom een filmpje online gezet. Het filmpje van onze bezoeken aan de wildparken in Kenia staat in de rubriek route en reisverhalen.

Artikel in de Kampeerauto!31-01-'11

We zijn geinterviewd door het magazine de kampeerauto. Ze hebben er een gaaf artikel van gemaakt. Zie het 3 pagina's tellende artikel.

Reisverhaal Kenia30-01-'11

Het verhaal van onze eerste belevenissen in Kenia staat in de rubriek route en reisverhalen.

Filmbeelden Ethiopie en Kenia27-01-'11

Terwijl we de nijlpaarden horen brullen naast ons, hebben we een filmpje online gezet over Ethiopie en Noord Kenia.

De evenaar gepasseerd23-01-'11

Een mijlpaal in onze reis! We zijn de evenaar voor de eerste keer gepasseerd. Zelfs de kleur van het markeringsbord matchte met de kleur van de bus.

Intensief Ethiopie13-01-'11

We zijn nu al 2 weken in Ethiopie, waar je altijd mensen om je heen hebt. Vanuit Addis Abeba hebben we het reisverhaal over Ethiopie op de site gezet.

Foto's Sudan deel 206-01-'11

Na kerst in Sudan, vierden we oudjaar in Ethiopie. Vanwege het trage internet duurde deze update even. Maar nu staat Sudan deel 2 online.

Ethiopie02-01-'11

Na de kerst in Sudan zitten we nu in Ethiopie. Helaas is de internetverbinding zo traag als een slak, dus de update moet nog even wachten. Iedereen al het beste voor 2011!

Reisverhaal Sudan online23-12-'10

Het reisverhaal van Sudan hebben we net voor de kerst nog ge-update. Ondanks de verhalen in de media over oplopende spanningen rond het komende referendum hier, merken wij hier nog niks van. Desondanks gaan we wel vlot naar de grens met Ethiopie.

Filmpje22-12-'10

Het filmpje van Egypte en Sudan hebben we online staan. Vanuit Khartoum wensen we iedereen prettige kerstdagen toe!

In Sudan!18-12-'10

De boottocht naar Sudan was heel bijzonder. Maar Sudan ontving ons met open armen. We genieten hier van de gastvrijheid van de bijzonder vriendelijke mensen. Dit bericht mochten we dan ook versturen vanachter de balie van een apotheekje.

Reisverhaal Egypte deel 212-12-'10

Aankomende maandag gaan we een 200 km lange boottocht over de Nijl maken naar Sudan. Maar vlak voor vertrek hebben we ons nieuwe reisverhaal van Egypte nog even online gezet.

Filmpje03-12-'10

We hebben een filmpje geplaatst van het eerste gedeelte van de reis. Zie de film van Oost Europa en het Midden Oosten!

Reisverhaal Egypte27-11-'10

Na de boottocht tussen Jordanie en Egypte reden we door de Sinai-woestijn richting Cairo. Zie Egypte voor het verhaal en de foto's.

Visa22-11-'10

De overtocht naar Egypte was uitputtend maar we zijn in Afrika. Om precies te zijn in Cairo. Hier zijn we nu bezig met de visa regelen voor Sudan en Ethiopie. Die van Sudan hebben we zojuist opgehaald!

Jordanië deel 217-11-'10

Jordanië deel 2 staat nu ook op de website. Na Petra en Wadi Rum zijn we aan het relaxen bij de rode zee. Zie Jordanië deel 2.

Reisverhaal deel 115-11-'10

Hoewel Jordanië maar een heel klein land is brachten we veel tijd door in dit prachtige land. Zie Jordanië deel 1.

Klaar voor Afrika14-11-'10

Vanochtend hebben we ons visum voor Egypte opgehaald bij de ambassade. We kunnen dus deze week met de boot naar Egypte vertrekken. Oftewel we gaan onze eerste meters op het Afrikaanse continent rijden.

Nieuwsbrief adressen kwijt11-11-'10

Onze grootse angst kwa website crashes is waarheid geworden. De database die achter de nieuwsbrief hangt is kapot! Hier in Jordanie zie ik geen kans om hem te repareren. De adressen van de laatste 2 weken hebben we niet meer, dus we hopen dat die mensen zich opnieuw willen aanmelden m.b.v. een mailtje naar nieuwsbrief@rondjeafrika.nl met daarin hun emailadres. Ook degenen die zich nog niet hebben aangemeld kunnen zich op die manier aanmelden. groet Marlous

Reisverhaal Syrië10-11-'10

Onze belevenissen in Syrië staan op de site. We moesten daar op zoek naar onderdelen. Zie Syrië.

Alweer in Jordanië06-11-'10

We zijn weer in een land met MC Donalds. Dit staat voor ons gelijk aan het hebben van internet. Jordanië is een stuk minder corrupt dan Syrië. Dus deze grens was een stuk makkelijker! De verhalen over Syrië volgen snel.

Turkije deel 204-11-'10

De hele rit door Turkije was meer dan 1500km. Het gebied Cappadocie was zo mooi dat Turkije wel een tweede reisverhaal verdiende. Zie Turkije deel 2.

Istanbul28-10-'10

In Istanbul sliepen we vlakbij de blauwe moskee. 's Morgens om 6 uur konden we dit zeer waarderen... Zie de verhalen en foto's van het eerste deel Turkije.

Update Bulgarije22-10-'10

Inmiddels zijn we in het Nabije-Oosten gearriveerd. Het laatste Europese reisverhaal hebben we zojuist geplaatst. Zie Bulgarije.

Update21-10-'10

Het draadloos internet wordt schaarser, maar we hebben weer een punt gevonden om de site te updaten. Zie de reisverhalen van Roemenië.

Grens20-10-'10

Ondertussen zijn we vlak voor de Bulgaars-Turkse grens. De updates volgen snel! We moeten nog even de foto's uitzoeken...

Ontmoetingen18-10-'10

We zijn ondertussen al weer even in Roemenië. En daar spraken we een Deense stel, dat door Europa aan het reizen is. Zie de geupdate link-pagina.

Hongarije16-10-'10

Hongarije begon met motorpech. Maar gelukkig konden we vlot verder, dit mooie land in.

Oostenrijk14-10-'10

We zijn door Oostenrijk heen en zijn daar op familiebezoek geweest. Vandaag zijn we in Budapest.

We zijn onderweg!11-10-'10

Na een feestje zijn we vertrokken en rijden nu bij de grens Duitsland-Oostenrijk. Zie de foto's.

Nog 1 week03-10-'10

Nu eindelijk de busmotor weer perfect loopt konden we met een gerust hart al onze spullen verhuizen. Het laatste stukje voorbereiden zit er bijna op. Straks nog een gezellig uitzwaaifeestje en dan kunnen we ervandoor.

Stress en pech23-09-'10

Dat de stress op het laatst zou toeslaan hadden we verwacht, maar dat de pech ook zo hard zou toeslaan.. 3 weken voor vertrek hebben we alsnog de versnellingsbak vervangen. Na het terugmonteren van de motor liet deze ons weten dat hij er bepaald geen zin meer in had!

Om bij het begin te beginnen: Al een tijdje (lees sinds we de bus hebben) zingt de versnellingsbak tijdens het rijden (en niet een echte meezinger helaas). Omdat we verder geen problemen hadden met de bak , daar verder nooit wat aan gedaan. Alleen nu kwamen we er pas achter dat onze bak aanzienlijk warmer aanvoelt na een ritje dan de bakken van andere busbezitters. Dus welgemutst gingen we 4 weken voor vertrek op zoek naar een ''nieuwe'' bak. Die heeft Gerard er in 1 weekend onder gezet. Nu worden we in ieder geval niet meer gekweld door onze valse zanger. De nieuwe bak doet het prima. Om de bak te monteren moest de motor er ook uit, en toen die teruggezet was, begonnen de problemen. Om een lang verhaal kort te maken, we verdachten de carburateur. Geen vertrouwen meer hebbend in deze carburateur hebben we een nieuwe besteld. Die gemonteerd, liep de motor weer vrolijk. Helaas de dag erop weer problemen, ook deze carburateur had een probleem, het stationair toerental viel niet in te stellen. Ondertussen was de bus zover dat hij absoluut niet meer zelf wilde rijden naar de garage waar de carb vandaan kwam. Dus gisteren een auto-ambulance geregeld zodat de Bus aankomende zaterdag toch maar naar de garage kon. 2 weken voor vertrek vonden we dat eigenlijk niet zo heel erg grappig.

Maar nu vanochtend konden onze stallings-helden Daan en Frits het niet meer aanzien, en hebben er ook eens naar gekeken, anderhalf uur later hadden ze de diagnose. De regelaar die de benzinetoevoer voor het stationair lopen regelt was defect aan de nieuwe carb, die hebben ze weer gewisseld met die van de oude carb. En zowaar liep hij weer. De proefrit daarna verliep eindelijk goed.

Het laatste stukje site11-09-'10

Er waren nog steeds stukken site under construction. Dat is nu niet meer het geval, ook de laatste delen over de Bus zijn ge-upload.

De laatste loodjes01-09-'10

Het vertrek nadert nu wel erg snel. We zijn bezig met de laatste voorbereidingen voor ons vertrek.

We staan in de krant!30-07-'10

Vanochtend lagen we op onze eigen deurmat. Het artikel staat op de zomerpagina van de

Hippie-festival06-07-'10

De imperials met de jerrycans en verstralers zijn getest. Deze proefrit leidde ons naar het hippiefestival. En oh wat was het weer mooi! Zie het forum van de VCT2 voor meer foto's.

Visa-perikelen26-06-'10

We ziten volop in de voorbereidingen. Vooral de visa houden ons flink bezig!

Nieuwsbrief05-06-'10

Meld je hier aan om per email een update te ontvangen als er nieuwe reisverhalen zijn.

Site raakt steeds meer gevuld05-06-'10

De route en ''wie zijn wij'' staan online.

Eerste blog26-04-'10

We hebben een eerste blog geplaatst!: Een half jaar voor vertrek.

Orangetrophy03-04-'10

De oranje-karavaan met daarin 2 VW busjes vertrekt naar het WK 2010 in Kaapstad. Dagelijks in de Spits te lezen.